Nutitelefonide tellimused vähenesid 2016. aasta I kvartalis globaalselt 3% (Reuters). Kahe suurima tegija (Apple ja Samsung) majandustulemustest leiab aga paar huvitavat arengut, mis väärivad kirja panemist.

Esmalt Apple. Eilsest kvartaliaruandest selgub (vt alljärgnev tabel), et Apple müügitulu langes aastases võrdluses -13%, seejuures iPhone langes 18%, iPad 19% ja Mac ehk arvutid 9%.

Apple16_1kvVäljalõige Apple kvartaalsetest tulemustest. Allikas: http://images.apple.com/pr/pdf/q2fy16datasum.pdf

Samsung seevastu suutis aastaga müügitulu 6% võrra tõsta. Seejuures mobiiltelefonide ärisegment (IM alljärgnevas tabelis) kasvas 7%, Tarbeelektroonika (CE) kasvas 4% ja Displeide ja pooljuhtide segment (DS) kasvas 12%.

samsung16_1kv

Väljalõige Apple kvartaalsetest tulemustest. http://www.samsung.com/us/aboutsamsung/ir/newsMain.do

Mõelgem aga veidi nutitelefonide turu peale üldiselt – näeme igal aastal uusi mudeleid, kus uuendus on tegelikult ainult selles, et “muudame kõike natuke paremaks”. Selles keskkonnas on Apple ja Samsung saanud endale viimastel aastatel hunniku uusi konkurente, kes oskavad juba väga hästi teha väga sarnaseid telefone, aga odavamalt.

Kui mõned aastad tagasi olid Samsungi tulemused väga tugevalt tingitud vaid mobiilisegmendi edust (teised segmendid olid kahjumlikud või nullkasumi piiri lähedal), siis viimase 1.5 aasta jooksul on ettevõtte märksa huvitavamalt ennast sisse seadnud. Täna on Samsungi kõige kasumlikumaks ärisegmendiks Displeide ja pooljuhtide sektor. Pange tähele – see on ärisegment, mille toodangut (mobiilide displeid, protsessorid ja mälud) müüb Samsung sisuliselt oma konkurentidele (sh ka Apple’le). See Lõuna-Korea ettevõte on täna seega positsioonil, kus ühelt poolt saab ta uute odavate nutitelefonide poolt küll negatiivselt mõjutatud (enda telefonide müük langeb),  kuid teisalt müüb nende tootmiseks vajalikke juppe.

Apple seevastu on märksa kitsama tooteportfelliga. Tõsi, Apple’i kliendibaas on Samsungist oluliselt erinev (odavate telefonide tulek ei avalda Apple’ile sedavõrd suurt mõju), kuid esimese kvartali tulemused on ehk märk sellest, et turg on küllastumas ka nö “ülemises otsas”. Kui see peaks tõsi olema, on Apple kehvas kohas, kuna puudub Samsungiga sarnane kaitsevõrk.

Olen esimesel kvartalil ilmnenud arenguid juba mõne aja oodanud ja loobusin pool aastat tagasi väärtpaberiportfellis Apple’ist ja asendasin selle Samsungiga. Hinnataseme poolest ei ole Apple täna halb investeering, kuid isiklikult ei taha antud ettevõtte spetsiifilist riski võtta. Märksa olulisem on aga see, et Apple teab selgelt oma positsiooni (innovate or die) ning seetõttu võiks ju loota, et lähiajal näeme ehk üle pika aja ka mingit tõsist innovatsiooni. Võib-olla täielikult painduv telefon, mida saab ühe korra lahti voltida ja mis tapaks tahvelarvutite turu!? Võib-olla midagi muud!